COMUNICACION INTERCULTURAL EN LOS NEGOCIOS
Datos Generales
Nombre de la asignatura | Nivel de formación | Clave de la asignatura | |
COMUNICACION INTERCULTURAL EN LOS NEGOCIOS | Licenciatura | IH010 | |
Prerrequisitos | Area de formación | Departamento | |
256 | Especializante Obligatoria | Departamento de Mercadotecnia y Negocios Internacionales | |
Academia | Modalidad | Tipo de asignatura | % de créditos mínimos |
Administración Internacional | Semipresencial Mixta | Curso-Taller | 0 % |
Carga Horaria | |||
Teoría | Práctica | Total | Créditos |
40 | 40 | 80 | 8 |
Trayectoria de la asignatura |
La asignatura de Comunicación Intercultural en los Negocios, pertenece al área de formación especializante obligatoria y no tiene prerrequisitos. Sin embargo, se recomienda tomarla después de haber cursado las asignaturas del área de formación básica.
|
Contenido del programa
Presentación |
The Intercultural Communication in Business course consists of 5 units that go from the general to the particular, starting with the study of intercultural diversity, cultural gaps in language and communication strategies in business and concluding with the identification and analysis of the cultural characteristics and styles of international negotiations.
|
Objetivos del programa |
Objetivo general |
That the student knows the challenges of living in a world in which he will have to interact, increasingly, with people who are fundamentally different. The main objectives are to help you keep in mind the differences that occur in intercultural communication and provide you with the knowledge and skills that will allow you to be successful when interacting with people from cultures other than yours, as well as geographically locating a los países del mundo.
|
Contenido |
Contenido temático |
0. Leveling of Knowledge of Universal Geography.
1. Intercultural diversity in business. 2. Cultural gaps in business. 3. Language in global business. 4. Communication strategy in business. 5. Cultural characteristics and styles in international negotiations. |
Contenido desarrollado |
0. Leveling of Knowledge of Universal Geography. 0.1 AFRICA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc. 0.2 AMERICA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopoliticalgroups, trade agreements, etc. 0.3 ASIA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, agreements comerciales, etc. 0.4 EUROPE. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc. 0.5 OCEANIA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc. 1. Intercultural diversity in business. 1.1 Culture, enculturation, acculturation and ethnocentrism. 1.2 Subculture and subgroups. 1.3 Global mentality. 2. Cultural gaps in business. 2.1 Values 2.2 Semantic differences 2.3 Attitudes and cultural behaviors. 2.4 Religious Influence 2.5 Individualism and collectivism. 3. Language in global business. 3.1 High and low context language. 3.2 Linguistic diversity. 3.3 Linear and nonlinear language 3.4 Language and cultural interaction. 3.5 Communication barriers 4. Communication strategy in business. 4.1 Verbal and nonverbal. 4.2 Communication models. 4.3 Customs and protocol in oral and written communications. 5. Cultural characteristics and styles in international negotiations.
5.1 Characteristics of negotiation in America. 5.2 Characteristics of negotiation in Europe. 5.3 Characteristics of negotiation in Orient. 5.4 Characteristics of negotiation in Oceanía. 5.5 Characteristics of negotiation in África. |
Actividades prácticas |
The extracurricular activities related to this signature are: a) Attendance at conferences, seminars and conventions that on the subject are organized by the department or other entity; b) Guided visits to companies or organizations; c) The tutorials received by students who request them from this Department via the career coordinator of the specific educational program; d) Business linking through the application or transmission of knowledge; e) Reading of selected subjects in a foreign language, f) Pictures and vidios.
|
Metodología |
Traditional, deductive, analytical, descriptive, explanatory, previous reading, discussion of topics, research papers, teacher exposition, student exposition, artículos, whiteboards, slides, textbooks.
|
Evaluación |
Los criterios de asistencia para el ciclo 2025-A, serán: Los criterios de evaluación del curso se definen por los miembros de la academia considerándose los siguientes conceptos: Periodo de exámenes ordinarios del 19 al 23 de mayo de 2025. Periodo de exámenes extraordinarios del 26 al 28 de mayo de 2025. Fecha límite de captura de calificaciones 28 de mayo de 2025. Asistencia del alumno al 80% de las clases para tener derecho a calificación en periodo ordinario. Asistencia del alumno al 65% de las clases para tener derecho a calificaciones en periodo extraordinario. Fin del curso 2025-A, 23 de mayo de 2025. Los días de descanso obligatorios establecidos en los contratos colectivos de trabajo celebrados con STAU de G, serán publicados mediante circulares emitidas por la Secretaría General. Vacaciones de Semana Santa y Pascua del 14 al 27 de abril de 2025. Ponderación: Exámenes, 2 (medio curso y fin de curso) 50% Investigación y tareas, exposiciones, películas, etc. 25% Trabajo de equipo (participación en Negomarket) 25% La participación activa en NEGOMARKET es obligatoria, quien no participe pierde 10 puntos de los ya acumulados.
|
Bibliografía |
Libro Intercultural Business Communication Chaney, Lillian H., Martin, Je (2007) Pearson No. Ed 6ta ISBN: Libro Tácticas para la negociación internacional las diferencias culturales. Avila Felipe (2007) Trillas No. Ed ISBN: Libro El hombre light Rojas Enrrique (2002) Booket No. Ed ISBN: Libro Comportamiento del consumidor Schiffman, Leon G. (2005) Pearson education No. Ed ISBN: Libro Comportamiento del consumidor Salomon, Michael R. Pineda L (2004) Pearson education No. Ed ISBN: Libro Técnica de negociación. Como negociar eficaz y exitosamente. Anastasio, Ovejero (2004) Mc Graw Hill, interameric No. Ed ISBN: Libro Psicología del mexicano en el trabajo. Rodríguez, Muro, RÃ mirez Pa. (2004) Mc Graw Hill, interameric No. Ed ISBN: Libro Colection the Lonely Planet. ( ) Biblioteca Benjamin Frank No. Ed ISBN: Libro Communication between culture. Samovar, Porter, McDaniel (2007) Cengage learning No. Ed ISBN: Libro The Conept of intercultural Communication and Cosmopolitan Leader Schimdt W.V., Conaway R. N., E (2007) Sage Publication. No. Ed . ISBN: . Libro Intragenerational Cultural Evolution and Ethnocentrism, Journal of Conflict Resolution Hales D., Edmonds B. (2019) . No. Ed Vol. 63(5) ISBN: . Libro Culture and Identity Thomas A. J., Schwarzbaum S. E (2016) Sage Publication. No. Ed . ISBN: . Libro From Graduate Student to World Citizen in a Global Environment. International Higher Education Nerad, M. (2005) . No. Ed . ISBN: . Libro Cultures and Organization. Hofstede G. et al. (2010) McGraw Hill. No. Ed . ISBN: . Libro Dimensiones centrales de la cultura y la comunicación en América Latina hoy. Patricia Cerda-Hegerl (.) Universidad Ludwig Maxim No. Ed . ISBN: . Libro The Role of Shared Foreign Language in Intercultural Communication: A Case of Working Environments, International Journal of Humanities and Social Science. Keisala N. K. K. (2012) . No. Ed Vol. 2 ISBN: . Revista Linearity in Language. Rhetorical-discursive Preferences in English and Spanish in the Light of Kaplan’s Model. Monroy – Casas R (2008) IJES No. Ed vol. 8 (2) ISBN: . Libro The Importance of Language in Cross-Cultural Interaction Lacy Norton, L. (2018) (Tesis doctoral) No. Ed . ISBN: . Revista Barreras interaccionales en aulas multilingües: una aproximación crítica a la comunicación intercultural Pérez Milans M., Martín Rojo (2007) Revista De Estudios Cultu No. Ed Vol IV ISBN: . Libro Non-verbal barriers to effective intercultural communication, Utopía y Praxis Latinoamericana )Abu-Arqoub, I.A; Alserhan, F. (2019) . No. Ed Vol. 24 ISBN: . Revista Language management in international business. Implementation of strategies to bridge linguistic and cultural barriers Barbara Grzeszczyk K (2015) World Scientific News. No. Ed . ISBN: . Libro Models of Intercultural Communication: Identities, Styles of Acculturation, and Premises for Enjoying the Company of One Another–Empirical Data From the Public Sector in Norway Al-Araki M. (2015) Sage No. Ed . ISBN: . Revista Cross-Cultural Etiquette and Communication in Global Business: Toward a Strategic Framework for Managing Corporate Expansion Ephraim Okoro E. (2012) International Journal of No. Ed Vol. 7, No. 16 ISBN: . Libro When Culture Collide Lewis R. D. (2006) Nicholas Brealey Internat No. Ed . ISBN: . |
Otros materiales |
- |
Perfil del profesor |
Have a postgraduate degree preferably in International business and Marketing with desirable experience in the area at least for 2 years.
|
Lugar y fecha de su aprobación |
El programa fue evaluado y revisado por losprofesores que integran la Academia de Administración Internacional del ColegioDepartamental de Mercadotecnia y Negocios Internacionales el 9 de enero del 2024. La fecha del Taller de Actualización será: 9 de enero del 2024. |
Instancias que aprobaron el programa |
The program was evaluated and reviewed by the teachers that make up the Academy of International Business from the Departamental College of Marketing and International Business on August 9th, 2024. |
Archivo (doucmento firmado) |
Programa (Icono pdf) |