COMUNICACION INTERCULTURAL EN LOS NEGOCIOS
Datos Generales
Nombre de la asignatura Nivel de formación Clave de la asignatura
COMUNICACION INTERCULTURAL EN LOS NEGOCIOS Licenciatura IH010
Prerrequisitos Area de formación Departamento
- - Departamento de Mercadotecnia y Negocios Internacionales
Academia Modalidad Tipo de asignatura
Administración Internacional Semipresencial Mixta Curso-Taller
Carga Horaria
Teoría Práctica Total Créditos
40 40 80 8
Trayectoria de la asignatura
La asignatura de Comunicación Intercultural en los Negocios, pertenece al área de formación especializante obligatoria y no tiene prerrequisitos. Sin embargo, se recomienda tomarla después de haber cursado las asignaturas del área de formación básica.
Contenido del programa
Presentación
The Intercultural Communication in Business course consists of 5 units that go from the general to the particular, starting with the study of intercultural diversity, cultural gaps in language and communication strategies in business and concluding with the identification and analysis of the cultural characteristics and styles of international negotiations.
Objetivos del programa
Objetivo general
That the student knows the challenges of living in a world in which he will have to interact, increasingly, with people who are fundamentally different. The main objectives are to help you keep in mind the differences that occur in intercultural communication and provide you with the knowledge and skills that will allow you to be successful when interacting with people from cultures other than yours, as well as geographically locating a los países del mundo.
Contenido
Contenido temático

0. Leveling of Knowledge of Universal Geography.

1. Intercultural diversity in business.

2. Cultural gaps in business.

3. Language in global business.

4. Communication strategy in business.

5. Cultural characteristics and styles in international negotiations.


Contenido desarrollado

0. Leveling of Knowledge of Universal Geography.

0.1 AFRICA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc.

0.2 AMERICA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopoliticalg

roups, trade agreements, etc.

0.3 ASIA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, agreements comerciales, etc.

0.4 EUROPE. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc.

0.5 OCEANIA. Location, capitals and relevant characteristics of each country, geopolitical groups, acuerdos comerciales, etc.


1Intercultural diversity in business.

1.1 Culture, enculturation, acculturation and ethnocentrism.

1.2 Subculture and subgroups.

1.3 Global mentality.


2. Cultural gaps in business.

2.1 Values

2.2 Semantic differences

2.3 Attitudes and cultural behaviors.

2.4 Religious Influence

2.5 Individualism and collectivism.


3. Language in global business.

3.1 High and low context language.

3.2 Linguistic diversity.

3.3 Linear and nonlinear language

3.4 Language and cultural interaction.

3.5 Communication barriers


4. Communication strategy in business.

4.1 Verbal and nonverbal.

4.2 Communication models. 

4.3 Customs and protocol in oral and written communications.


5. Cultural characteristics and styles in international negotiations.

5.1 Characteristics of negotiation in America.

5.2 Characteristics of negotiation in Europe.

5.3 Characteristics of negotiation in  Orient.

5.4 Characteristics of negotiation in Oceanía.

5.5 Characteristics of negotiation in África.



Actividades prácticas
The extracurricular activities related to this signature are: a) Attendance at conferences, seminars and conventions that on the subject are organized by the department or other entity; b) Guided visits to companies or organizations; c) The tutorials received by students who request them from this Department via the career coordinator of the specific educational program; d) Business linking through the application or transmission of knowledge; e) Reading of selected subjects in a foreign language, f) Pictures and vidios.
Metodología
Traditional, deductive, analytical, descriptive, explanatory, previous reading, discussion of topics, research papers, teacher exposition, student exposition, artículos, whiteboards, slides, textbooks.
Evaluación

Los criterios de asistencia para el ciclo escolar 2023 B, serán:

Los criterios de evaluación del curso se definen por los miembros de la academia y considerándose los siguientes elementos:

Periodo de exámenes ordinarios y extraordinarios del 8 al 13 de diciembre del 2023.

Asistencia al 80% de las clases para el período ordinario, captura de calificaciones el 8 de diciembre del 2023

Asistencia al 65% de las clases para el período extraordinario, captura de calificaciones 13 de diciembre del 2023. 

Fin de cursos "B" para estudiantes 15 de diciembre del 2023.

Fin del ciclo escolar 15 de enero de 2024.

Los días de descanso establecidos en los contratos colectivos de trabajo celebrados con STAUdeG, serán publicados mediante circulares emitidas por la Secretaría General.

Ponderación:

Participación en clase 10%. 

Tarea 30%.

Trabajo en equipo y su exposición respetando las citas APA 40%.

Exámenes parciales (2) 20%.

El trabajo en equipo se presentara en NEGOMARKET del ciclo 2023-B.

El alumno deberá de asistir de manera obligatoria al NEGOMARKET del 13 al 18 de noviembre del 2023. 


Bibliografía

Libro

Intercultural Business Communication

Chaney, Lillian H., Martin, Je (2007) Pearson No. Ed 6ta

ISBN:

Libro

Tácticas para la negociación internacional las diferencias culturales.

Avila Felipe (2007) Trillas No. Ed

ISBN:

Libro

El hombre light

Rojas Enrrique (2002) Booket No. Ed

ISBN:

Libro

Comportamiento del consumidor

Schiffman, Leon G. (2005) Pearson education No. Ed

ISBN:

Libro

Comportamiento del consumidor

Salomon, Michael R. Pineda L (2004) Pearson education No. Ed

ISBN:

Libro

Técnica de negociación. Como negociar eficaz y exitosamente.

Anastasio, Ovejero (2004) Mc Graw Hill, interameric No. Ed

ISBN:

Libro

Psicología del mexicano en el trabajo.

Rodríguez, Muro, Ràmirez Pa. (2004) Mc Graw Hill, interameric No. Ed

ISBN:

Libro

Colection the Lonely Planet.

( ) Biblioteca Benjamin Frank No. Ed

ISBN:

Libro

Communication between culture.

Samovar, Porter, McDaniel (2007) Cengage learning No. Ed

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Libro

The Conept of intercultural Communication and Cosmopolitan Leader

Schimdt W.V., Conaway R. N., E (2007) Sage Publication. No. Ed .

ISBN: .

Libro

Intragenerational Cultural Evolution and Ethnocentrism, Journal of Conflict Resolution

Hales D., Edmonds B. (2019) . No. Ed Vol. 63(5)

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Culture and Identity

Thomas A. J., Schwarzbaum S. E (2016) Sage Publication. No. Ed .

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Libro

From Graduate Student to World Citizen in a Global Environment. International Higher Education

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Cultures and Organization.

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Dimensiones centrales de la cultura y la comunicación en América Latina hoy.

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Libro

The Role of Shared Foreign Language in Intercultural Communication: A Case of Working Environments, International Journal of Humanities and Social Science.

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Revista

Linearity in Language. Rhetorical-discursive Preferences in English and Spanish in the Light of Kaplan’s Model.

Monroy – Casas R (2008) IJES No. Ed vol. 8 (2)

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Libro

The Importance of Language in Cross-Cultural Interaction Lacy

Norton, L. (2018) (Tesis doctoral) No. Ed .

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Revista

Barreras interaccionales en aulas multilingües: una aproximación crítica a la comunicación intercultural

Pérez Milans M., Martín Rojo (2007) Revista De Estudios Cultu No. Ed Vol IV

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Libro

Non-verbal barriers to effective intercultural communication, Utopía y Praxis Latinoamericana

)Abu-Arqoub, I.A; Alserhan, F. (2019) . No. Ed Vol. 24

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Revista

Language management in international business. Implementation of strategies to bridge linguistic and cultural barriers

Barbara Grzeszczyk K (2015) World Scientific News. No. Ed .

ISBN: .

Libro

Models of Intercultural Communication: Identities, Styles of Acculturation, and Premises for Enjoying the Company of One Another–Empirical Data From the Public Sector in Norway

Al-Araki M. (2015) Sage No. Ed .

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Revista

Cross-Cultural Etiquette and Communication in Global Business: Toward a Strategic Framework for Managing Corporate Expansion

Ephraim Okoro E. (2012) International Journal of No. Ed Vol. 7, No. 16

ISBN: .

Libro

When Culture Collide

Lewis R. D. (2006) Nicholas Brealey Internat No. Ed .

ISBN: .

Otros materiales

-

Perfil del profesor
Have a postgraduate degree preferably in International business and Marketing with desirable experience in the area at least for 2 years.
Lugar y fecha de su aprobación

El programa fue evaluado y revisado por los profesores que integran la Academia de Administración Internacional del Colegio Departamental de Mercadotecnia y Negocios Internacionales el 9 de enero del 2024.


La fecha del Taller de Actualización será: 9 de enero del 2024.



Instancias que aprobaron el programa

The program was evaluated and reviewed by the teachers that make up the Academy of International Business from the Departamental College of Marketing and International Business on January 9th, 2024.